Sunday, May 31, 2009

Nota Kuliah: Pn.Sakinah..PENGUMPULAN DATA


Terdapat pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk pengumpulan data..Namun kepelbagaian teknik tidak mampu menjanjikan kualiti dapatan kajian yang dibuat..


KENAPA KITA PERLU CAPAI KUALITI????
  • Tanggungjawab kepada pelajar
  • keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
  • keperluan untuk melakukan tindakan yakni perubahan kepada perkara yang bermanfaat
KRITERIA UNTUK MENDAPATKAN KUALITI
  • Sama dengan keperluan kriteria yang terdapat dalam penyelidikan lain
  • Dua rukun sains dalam senarai penyelidik terhadap kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan
  • kedua-dua konsep diatas adalah kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan (Action Research)
KESAHAN?? APA YANG DIMAKSUDKAN??

Kesahan merujuk kepada kebenaran data dengan mengetahui samaada data sebenarnya mengukur/ mencerminkan fenomena khusus

KEBOLEHPERCAYAAN??
  • Kebolehpercayaan adalah berkaitan dengan ketepatan data
  • Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data yang diambil dari sampel yg terlalu kecil
  • Sehubungan itu untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu sentiasa bertanya
  1. adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat kepada realiti?
  2. bolehkah sy fikir sebarang sebab untuk syak/meragui ketepatan data?
LIMA TAHAP PENYELIDIKAN TINDAKAN/ KAJIAN TINDAKAN
  1. TAHAP 1: Mengenalpasti masalah
  2. TAHAP 2: Perancangan tindakan
  3. TAHAP 3:Mengumpul data
  4. TAHAP 4:Menganalisis data
  5. TAHAP 5:Perancangan untuk tindakan seterusnya
MENGUMPUL DATA...
  • Apakah jenis data yang perlu dikumpul untuk menjawab persolan kajian????
  • Bagaimanakah untuk memastikan terdapat pelbagai perspektif terhadap kajian
ALAT PENGUMPULAN DATA..
  1. Pemerhatian (Video tape)
  2. Nota guru dan komen
  3. Kerja pelajar
  4. Refleksi pelajar dan kerja pelajar
  5. Jurnal pelajar
  6. Ujian
  7. Tinjauan soal selidik
  8. Temuduga (Audio tape)

Tugasan : Proposal Kajian Tindakan Berkumpulan

Proposal Kajian Tndakan Group Bio

Monday, May 25, 2009

Kuliah Minggu Ke-6 ( Hajah Halimah Harun)

AKTIVITI 1

Untuk aktiviti pertama, kami dikehendaki menulis setiap perkara yang dikehendaki oleh pensyarah dia atas sehelai kertas bersaiz A4. Antara perkara yang perlu ada di atas kertas tersebut ialah:

  1. Nama Penuh
  2. Program sekarang
  3. Status diri
  4. Alamat lengkap rumah
  5. Program yang diambil semasa Ijazah Sarjana Muda
  6. Universiti semasa program Ijazah Sarjana Muda
  7. Nama guru yang menjadi idola
  8. Kenapa guru tersebut dipilih sebagai idola
  9. Nama guru yang tidak disukai
  10. Kenapa guru tersebut tidak disukai
  11. Kenapa ingin menjadi seorang guru?
  12. Apakah peranan seorang guru?
  13. Akhir sekali, lukiskan gambar sebatang pokok, beserta tandatangan dan tarikh lahir

AKTIVITI 2

Tugasan secara berpasangan, rumusan salah satu tajuk daripada pembentangan semasa Seminar Serantau, di Klana Resort Seremban.

Nama ahli kumpulan:
  1. Nurul Huda Bt Mahmud Taridi
  2. Ummi Salmah Bt Adnan
Tajuk pembentangan yang dipilih

Pembelajaran Sains Fisika Melalui Pendekatan Integrated Sains Spritual di kelas IV SDN 034, Kampar

Nama Pembentang

Puan Zulhilmi ( Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau.
sesi selari 4B, Merbau.

Intisari Pembentangan

Kenapa kajian dibuat?

Tujuan kajian adalah untuk mendeskripsikan hasil belajar sains fizik siswa melalui penerapan pendekatan "integrated sains spiritual" pada tajuk sistem suria

Apa yang dilakukan?

Pendekatan kajian ini dirancang untuk menghubungkan konsep-konsep dalam sains fizik dengan konsep-konsep agama islam yang berkaitan dengan sistem suria

Bagaimana kajian dibuat?

Instrumen yang digunakan adalah pengumpulan data melalui ujian hasil belajar kognitif dan ujian hasil belajar psikomotor pelajar


Langkah Pendekatan Model (Prosedur)

Perancangan :- merumuskan tujuan pembelajaran dan menetapkan konsep yang hendak difahami

Pelaksanaan :- pengelolaan kelas dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan meminta pelajar melaksanakan aktiviti latihan dalam kumpulan

Perbincangan:-Perbincangan berkaitan dapatan aktiviti

AKTIVITI 3

Bagi aktiviti ketiga kami dikehendaki membentuk satu kumpulan yang terdiri daripada lima orang. Kemudian kami diberi tugasan untuk menyiapkan proposal berkaitan satu kajian tindakan yang boleh dilakukan di dalam kelas.

Nama ahli kumpulan
  • Ummi Salmah bt Adnan (P48606)
  • Nurul Huda bt Mahmud Taridi (P48645)
  • Nurul Huda bt Mohd Rejab (P48657)
  • Samini Bianus (P48690)
  • Nor Syariah bt Sirun (P48694)
Tajuk kajian tindakan yang dipilih ialah:

Meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti pembelajaran biologi dalam topik "interaction among organism" dengan menggunakan dam ular sebagai alat bantu mengajar.




Perbandingan, Penganalisisan, Perumusan, dan Pengsintesisan Ketiga-tiga Journal

Ulasan Journal Ummi Salmah-perbezaan Dan Persamaan

Sunday, May 24, 2009

Journal review

Journal 3

Educational Action Research
Vol.16, No.4, December 2008, 545-555


Journal Tittle

Examining the impact of phonics intervention on secondary students' reading improvement

Author: Karen Edwards

Abstract

This paper describes an action research project focusing on the effects of a phonics intervention on the reading fluency of high school students. Phonics instruction is normally associated with earlier stages of learners’ reading development. If it is an effective tool for early readers, then it would seem that struggling readers at the high school level might benefit from an intervention program that used a phonics-based approach. Pre-testing identified the decoding skills that students were unfamiliar with and the phonics intervention addressed the identified areas of need. Students were tested three times over time: one as a baseline measure, the second after a seven-week intervention was completed, and the last one year after the completion of the initial intervention. Two measures were recorded for each of the three time spots: the first was Raw Score and the second was Reading Grade Level. Results showed that there was a significant change over time in the three measures for both Raw Score and the Reading Grade Level. All students benefited significantly from the phonics intervention. The results of this intervention encourage the use of structured phonics with struggling high school age students as a strategy to improve their reading fluency.

Sample
The student in the fifth hour ninth- grade English class
-16 students in class which is 11 boys and 5 girls

Setting

Rural Northern Michigan School District

Procedures
  • Planning - discussion with classroom teachers to determine the phonics lessons period and thus designed the research
  • Act - Explain to the student in class about the study and start the plan
  • Review - Share and discuss with the students and teachers about the result and encourage the useful idea of technique intervention.
Findings

Data Collection
  • Data was collected in two measured which is three time spot for each, such as:
1st: Raw score
2nd: Reading grade level (stated in years and month)
  • Interview the students by one-one interview (a reading attitude of students)
Data Analysis
  • The Slosson Oral Reading Test (SORT) was used as the assessment tool to monitor any progress
  • Analysis of the areas of need was identify from the SORT based on the question given
  • The SORT also was used to determine baseline data on each students

Journal review

Journal 2

Educational Action Research
Vol.12, Number 4,2004

Journal Tittle

Action Research of Study Classroom Impact : is it possible?

Author : Anjum Halai

Abstract

In recent years, a discourse is emerging in education that emphasises the study of the impact of in-service teacher education onstudent outcomes (more often than not student outcomes are seen in the form of test scores of academic achievement). Implicit in this discourse is the view that the impact of in-service teacher education is directly observable on students'
outcomes, suggesting that the variables in a school or classroom are connected in some kind of a causal link. However, it is problematic to view variables in a social setting such as a school or a classroom as being in causal relationships because social settings are complex so that it is not possible to control the variables or the outcomes. Hence, one cannot convincingly study the outcomes without also studying the process and its complexity. In this article, I describe an action research study undertaken to study the impact in the classroom, of new teaching strategies introduced as part of an in-service teacher education programme in Karachi, Pakistan. By describing this study I mean to suggest that action research is an appropriate methodology to study the impact of inservice teacher education

Sample

In-service teacher in education programmed of advance diploma in education: mathematics, The Aga University for Education Development (AKU-IED), Karachi, Pakistan.

Settings
  • Settings of this study was in The Aga University for Educational Development (AKU-Ied) Karachi, Pakistan.
  • The research was taken over the period of August 2002-July 2003.
Procedures

This study was designed as ' nested action research' which is multiple action research studies were woven into fabric of advance diploma programmed.
  • Planning - identifying the teaching of innovative strategies and classroom implementation and thus designed the study.
  • Act - Work involved providing field support, teaching in classroom, test the context appropriateness of the strategies
  • Review - review of work done
Findings

Data Collection and Analysis

The data was collected from the activities such as:
  • Classroom observation- was done over a period of 1 year for every month during the teacher lesson (small tape recorder has been used)
  • Pre-Observation conference and post-observation with the teacher - teacher share input and the information about the strategy used in their lesson (Taking note)
  • Tutor-researcher meetings- about 20 meeting averaging 90 minutes were done and the discussion was recorded by using tape recorder.
  • For the analysis of data, the discussion and the meeting with the members of the research team has been done regularly to discuss their findings.

Journal review

Journal 1

Educational Action Research
Vol.16, No.2, June 2008, 187-208

Journal Tittle

When students negotiate: an action research case study of a Year 8 English class in a secondary college in Victoria, Australia

Author: Carlyn Sproston

Abstract

This article is the story of what happens when students are given the opportunity to be part of the decision-making process, both in the negotiation of what takes place in the classroom and in the ‘action’ of the action research process itself. An action research approach was used as the most appropriate method by which to analyse the experiences of students and teacher as they negotiated three action research cycles in their Year 8 English classes. Specifically, the research focused on the connection between negotiated learning and motivation. Results suggest that students experience greater commitment and motivation when they are given opportunities to be actively involved in contributing to their own learning, and point to the value of action research as a method for improving teaching practice. This article is of particular interest to educators of middle-years students because it addresses the perceived challenges of educating young adolescents, particularly those at the Year 8 level.


Samples

Students of year 8 English Class in Secondary College in Victoria, Australia

Setting

English Faculty, Emmanuel College, Warrnambool, Victoria, Australia.

Model of Action Research used

Boomer's (1992)



Procedures

Content and the process of the unit in this study were (using Boomer's process) :

a)
Planning : Involving gathering information from the literature review to gain an understand of student's perfection

b)
Negotiating : Teacher and students negotiated the audience for the task

c)
Presenting : Students present their work for the audience

d)
Teaching and learning : Teacher respond to students suggestions by providing suitable task to help the students develop the stories.

e )Evaluation : Evaluation was done through reflection of the cycle and discussion with critical friends.

Findings

  1. Data collections

The data was collected through:
  • Classroom questionares - gives students opportunity to respond anonymously
  • Classroom meeting- Used to negotiation of classroom activities
  • Journals - Teacher research journal used to record classroom activities
  • Partnership observation - classroom observer
  • Interviews - Used to discuss student responses with parents
2. Data analysis

Data was analyzed using a thematic approach (Knight 2002;Taylor and Bogdan 1998; Van Maren 1990)
  • Classroom questionnaires was collected manually and pie chart has been generated using Microsoft Excel
  • All guided and conversational interviews were transcribed
  • Partnership observation was constructed by categories to summaries the statements.

Wednesday, May 13, 2009

Kajian kepustakaan (Literature review)

Kajian kepustakaan

Kajian kepustakaan adalah usaha yang dilakukan oleh pemerhati/peneliti untuk menghimpun segala informasi ataupun maklumat yang bersesuaian dan relevan dengan masalah atau topik yang akan atau sedang diteliti.Informasi yang dimaksudkan ini dapat diperolehi daripada buku-buku ilmiah, hasil penyelidikan orang lain, laporan penelitian, ensiklopedia, fakta-fakta, buku tahunan dan sumber-sumber bertulis ataupun sumber elektronik (Roth,1986). Teori-teori yang mendasari masalah dalam bidang yang akan atau ingin diteliti dapat ditemukan dengan melakukan kajian kepustakaan.

Tujuan kajian kepustakaan

Kajian kepustakaan memuatkan huraian yang sistematik tentang kajian literatur dan hasil penelitian sebelumya yang ada hubungan dengan penelitian yang akan dilakukan. Tujuan kajian kepustakaan dilakukan adalah:
  1. Mencari informasi atau maklumat yang relevan dan bersesuaian dengan permasalahan yang diteliti
  2. Mendapatkan maklumat tentang mana-mana aspek dari suatu masalah yang pernah diteliti untuk menghindari peneliti agar tidak melakukan kesilapan sama berulang kali yang mungkin telah dilakukan oleh peneliti lepas (Kasihani Kasbalah dan Bintarto, 1992)
  3. Menemukan suatu masalah untuk diteliti. Dimana kemungkinan terdapat sebarang permasalahan yang masih belum terjawab atau masih belum ada penelitian yang mendalam oleh peneliti sebelumnya.
  4. Membuat huraian empirik dan teoritik yang berkaitan dengan faktor, parameter, indikator atau variable tentang pemerhatian yang mungkin timbul daripada masalah-masalah yang ingin diteliti.
  5. Mengkaji beberapa teori dasar yang relevan dan berkaitan dengan masalah yang akan diteliti.
Contoh-contoh sumber kepustakaan
  1. Laporan hasil daripada penelitian-penelitian yang pernah dibuat dimana ia merupakan hasil penelitian baru atau merupakan lanjutan penelitian sebelumnya.
  2. Buku-buku teks dan buku rujukan yang berisikan pengetahuan ataupun maklumat tentang pelbagai bidang kajian
  3. Thesis, artikel, catatan yang merupakan karya penulisan yang berkaitan dengan suatu penelitian atau penemuan baru.
  4. Majalah, jurnal, suratkhabar yang memuatkan maklumat yang berkaitan dan relevan dengan penelitian.
  5. Abstrak, yang memuatkan ringkasan penulisan (rumusan) yang berkaitan pemerhatian.
Membanding dan membezakan

Ialah suatu proses yang melibatkan peneliti mencari persamaan dan perbezaan terhadap maklumat ataupun informasi berdasarkan kriteria seperti ciri-ciri, sifat, kualiti, dan unsur sesuatu peristiwa. Kemahiran ini akan digunakan apabila terdapat dua atau lebih ciri atau kemungkinan dan terlibat semasa proses membuat pilihan atau keputusan.

Langkah kepenggunaan

Langkah kepenggunaan adalah dimana peneliti:
  1. Memerhati dan memberi tumpuan kepada satu atau beberapa ciri kajian tindakan
  2. Kenalpasti ciri kajian tindakan tersebut
  3. Menentukan sama ada kajian tindakan yang lain mempunyai ciri-ciri yang sama
  4. Membanding dan membezakan ciri serta menyatakannya
Menganalisis, menilai, membuat keputusan, membuat kesimpulan dan mensintesis
  • Menganalisis
Ialah mengolah maklumat dan menghuraikannya kepada beberapa bahagian yang lebih kecil bagi memahami satu konsep atu peristiwa dan mencari makna yang tersirat. Kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan mengenali prinsip-prinsip yang terlibat.
  • Menilai
Ialah membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara dari segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti-bukti yang sah. Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan bagi memilih sesuatu atau menerima/menolak sesuatu idea.
  • Membuat kesimpulan
Ialah membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian berdasarkan kepada sesuatu hipotesis,mengukuhkan sesutu perkara brdasarkan penyiasatan. Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan, menerangkan sesuatu, meramal dan menyokong pernyataan.
  • Mensintesis
Ialah menggabungkan idea, unsur/item dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk pernyataan, esei, lukisan dan artifak.
Tugasan : Ulasan Buku Kajian Tindakan

Elizabeth C.S., & Bonnie S.S. 2006. Whats works? A practical guide for teacher research.Portsmouth: Heinemann.

Buku yang dipilih untuk ulasan

Konsep Kajian Tindakan

Buku ini menerangkan kepada kita tentang kosep kajian tindakan dimana, kajian tindakan adalah suatu bentuk inkuiri bercorak penyertaan yang dilaksanakan oleh seseorang individu (dalam konteks perbincangan individu yang dimaksudkan ialah guru) untuk tujuan penambahbaikan dan perubahan. Ini bermakna individu tersebut menjalankan kajian berhubung dengan diri mereka sendiri dan kelompok masyarakat di sekeliling mereka.

Dalam proses ini, mereka meneliti bagaimana pemahaman, kemahiran, nilai dan pengetahuan menggalakkan dan mencegah amalan tindakan mereka sendiri dengan bersandarkan kepada prosedur kajian. Sebagai contoh, guru boleh mengkaji diri mereka sendiri untuk memperoleh pemahaman yang lebih baik tentang amalan mereka, perubahan dan penambahbaikkan yang patut dilakukan serta bagaimana pengetahuan ini boleh memberi kesan yang terbaik untuk para pelajarnya.


Mengapa guru perlu membuat kajian tindakan?

Dalam bab pengenalan ( Taking the time to ask what works), penulis membincangkan tentang mengapa pentingnya kajian tindakan dilaksanakan oleh seorang guru dan apakah yang sebenarnya yang patut dilakukan mereka untuk melaksanakan penelitian bagi menjalankan penambahbaikan . Bagaimana seorang guru dapat mengesahkan bahawa apa yang dilaksanakannya didalam kelas selama ini berfungsi dan berkesan kepada para pelajarnya?

Bagaimana seseorang guru itu dapat menerangkan kenapa dan bagaimana kaedah yang digunakan adalah bersesuian dengan pelajar dan apakah bukti keberkesanannya, kepada pihak-pihak yang sangat mengambil berat atau ambil kisah tentang proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah seperti ibu-bapa pelajar, para pelajar sendiri, rakan sekerja, pihak pentadbiran,serta masyarakat?Dan apakah guru tersebut mendapat kepuasan pada cara pengajaran atau penyampaiannya? Untuk memberi respon kepada setiap persoalan tersebut sudah tentulah dengan melakukan kajian tindakan.

Selain daripada itu, sebab yang paling utama kenapa guru perlu membuat kajian tindakan ialah kerana guru adalah sumber utama penyebaran pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar. Dimana guru bertindak sebagai ''pemudah cara pengetahuan'' kepada para pelajar.

Oleh itu, untuk meningkatkan peranan guru, maka guru hendaklah lebih kreatif dan afektif dalam menyampaikan pengetahuan kepada para pelajar. Dengan sebab itu, guru hendaklah memikirkan pelbagai pendekatan barubagi menyesuikan amalan mereka dengan kehendak pelajar pada zaman globalisasi kini. Maka, satu platform yang paling mudah adalah dengan penggunaan kaedah kajian tindakan bagi membolehkan guru menuju ke arah penambahbaikan.Di bahagian pengenalan ini juga banyak diberikan contoh-contoh situasi yang berkaitan.

Reka bentuk kajian tindakan

(Meliputi model kajian tindakan, sampel [participant] dan
seting kajian)

Model

Buku ini banyak menggunakan contoh berkenaan situasi yang dihadapi oleh guru-guru yang membuat kajian tindakan di sekolah dan di dalam kelas. Memandangkan terdapat banyak contoh situasi dan banyak model yang digunakan dalam buku ini seperti Model Lewin (1944), Model Halsey (1972), Model Chamberlain (1988), Model Holter and Schwartz-Barcott (1993) dan Model Hart and Bond (1995). Maka saya dapat membuat rumusan bahawa terdapat empat perkara penting yang di tekankan dalam setiap model ialah refleksi (reflect), merancang (plan), tindakan (act), dan memerhati (observe), walaupun dihuraikan dalam bentuk-bentuk yang berbeza dengan penerangan yang berbeza.Namun intipatinya adalah sama dengan matlamat untuk mendapatkan sesuatu yang menjurus ke arah penambah baikan. Antara contoh model-model yang digunakan adalah seperti dibawah:


Model Ebutt, 1985



Model McKernan, 1996


Model Elliot


Model Lingkaran Kemmis dan McTaggart, 1988


Sampel (Participant) dan Seting Kajian

Sampel kajian yang digunakan dalam buku ini secara keseluruhannya ialah pelajar di sekolah atau di dalam kelas (seting kajian). Dimana pelajar adalah terlibat secara menyeluruh semasa kajian dilakukan terutama sekali semasa pengambilan dan pengumpulan data dibuat.

Prosedur kajian tindakan

Mengenalpasti Permasalahan ( Salah satu masalah yang diberikan dalam buku yang dibaca)

Deanna Stoube merupakan seorang guru di sekolah menegah di kawasan tempat tiggalnya. Deanna adalah seorang guru yang mengajar subjek sains dan beliau menghadapi masalah apabila para pelajarnya sangat tidak kreatif dan kreatis dalam pembelajaran sains dan hanya menunggu bantuan sepenuhya daripada guru untuk memahami setiap konsep yang diajarkan tanpa berusaha untuk memikirkannya.Ini menyebabkan para pelajarnya tidak mampu beradaptasi dengan permasalahan baru berkaitan konsep yang diajarkan menyebabkan keputusan mereka tidak memberangsangkan.

-Deanna cuba mengenal pasti apakah punca utama permasalahnya. Deanna memulakan kajiannya dengan memerhatikan pengajarannya sendiri. Setelah dibuat refleksi keatas pengajarannya yang lepas, Deanna telah mengenalpasti masalah tersebut wujud akibat dirinya yang mengamalkan konsep inkuiri terbimbing (teacher centered learning) terhadap pengajarannya menyebabkan para pelajarnya sangat bergantung kepadanya secara seratus peratus. Akibatnya pelajarnya tidak mampu untuk berfikiran kreatif dan kritis dalam pembelajaran sains.

Percubaan / pendekatan untuk menyelesaikan masalah

Bagi meningkatkan kecerdasan para pelajar untuk lebih berfikiran kreatif dan kritif, Deanna mencari solusinya dengan menerapkan pendekatan pembelajaran inkuiri tidak terbimbing (free incuiry) yang lebih memusatkan kegiatan kepada para pelajar (student centered learning). Sesungguhnya pendekatan inkuiri tidak terbimbing ini, adalah suatu pendekatan pembelajaran yang membimbing para pelajar belajar secara bebas dalam mencari pengetahuan dan kefahaman mereka terhadap konsepdengan melakukan kegiatan pencarian konsepdan pemahaman melalui usaha sendiri dengan dipantau oleh guru.

Metodologi

-Kajian yang dilakukan oleh Deanne ini dibahagikan kepada dua tahap iaitu:

• Tahap persediaan / perancangan kajian
• Tahap perlaksanaan kajian tinjauan (Kajian tindakan)

Tahap persediaan/ perancangan adalah melibatkan:

Deanne melakukan kajian kepustakaan dengan mengumpulkan informasi daripada buku-buku, journal, ulasan dan pelbagai sumber untuk mengenalpasti kaedeah pendekatan yang sesuai untuk diuji. Deanne membahagikan para pelajarnya kepada beberapa buah kumpulan

-Beliau seterusnya memberi permasalahan berkaitan topik untuk diselesaikan oleh pelajarnya secara berkumpulan mengikut kreativiti sendiri berdasarkan keperluan yang digariskan oleh guru.

Deanne kemudiannya menyiapkan format penilaian (observation) guru untuk mengukur pelaksanaan tindakan kajian dan peningkatan kreativiti dan hasil belajar para pelajarnya.

Tahap perlaksanaan tindakan / kajian tinjauan.

Penelitian atau tinjauan ini dilakukan oleh Deanne dengan dua kitaran (2 cycle).
Kitaran pertama dilaksanakan sebanyak 4 kali perjumpaan kelas pada bulan pertama ( Marc) dan diikuti dengan kitaran kedua sebanyak 4 kali pada bulan kedua(April).
Pelaksanaan tindakan ang dilakukan oleh Deanne melibatkan langkah-langkah seperti:

 Memberi penerangan tentang tugasan dalam kumpulan
 Dengan bimbingan guru pelajar bekerja secara individu dalam kumpulannya untuk membuat rangkaian pembelajaran terhadap permasalahan yang diberikan dengan mencari maklumat, data dan fakta yang diperlukan dengan membaca buku-buku atau sumber maklumat lain.
 Setelah selesai, setiap ahli kumpulan hendaklah berkongsi maklumat dan idea dalamkumpulan dan mempersembahkannya dalambentuk kertas kerja (folio book).
 Kemudian setiap kumpulan akan mempersembahkan hasil kerja mereka dari awal hingga akhir untuk dibahaskan bersama rakan-rakan kumpulan lain di dalam kelas.


Pengumpulan dan penganalisisan data.


Pemerhatian terhadap kajian tindakan

Deanne melakukan pemerhatian semasa proses pembelajaran (aktiviti) dengan menggunakan kertas tinjaun (survey/ questionare). Beliau juga melakukan pemerhatiannya sepanjang masa pembelajaran berlangsung.

Instrumen Kajian

Tidak seperti kajian yang menggunakan alat pengukuran (“tools” or “instrument” as we often hear in education) dalam kajian kualitatif yang melibatkan kelasnya (Deanne as an observer), pemerhati merupakan instrumen yang paling penting dalam kajian tersebut.

“ You are taking your readers (or observer) by the hand and honestly telling them who you are, to see what you see, think what you think and do what you do”

Teknik Pengumpulan Data

Data dikumpul dengan cara membuat soal selidik terhadap para pelajar, catatan dan rakaman video dan rakaman pita audio oleh pemerhati, ujian terhadap pencapaian pelajar di akhir pembelajaran (test)

Teknik Penganalisisan Data

Dalam buku ini, teknik-teknik penganalisisan data yang digunakan ialah

a) Potongan data (Data reduction) – meliputi proses memilih, memfokuskan, meringkaskan dan menukarkan data mentah kepada data bermakna

b) Mempamerkan data (Data display)- Mempamerkan data dalam bentuk yang bermakna seperti jadual, carta,graf dan carta pai, dan lain-lain.

c) Pengesahan / kesimpulan ( Verification / conclusion)- Bermula daripada awal kajian lagi, pemerhati perlu membuat keputusan apakah yang diperhatikan, penerangan, dan pernyataan terhadap data yang ingin dikumpulkan sepanjang pemerhatian

Etika Kajian Tindakan

Menjalankan sesutu projek penyelidikan dalam persekitaran yang kita ajar melibatkan satu etika yang serius. Sebelum membuat proses pengumpulan data, kita hendaklah meminta izin daripada responded kita untuk menulis dan menterjemahkan maklumat yang diperolehi daripadanya kedalam bentuk penulisan ataupun disiarkan (published). Setiap pemerhati perlulah sensitif terhadap hak responded yang diuji.

Kebolehpercayaan dan kesahan kajian tindakan




Penilaian Keseluruhan Terhadap Buku

Tuesday, May 12, 2009

AKTIVITI III ( Kerja Kumpulan, Dr.Mohd Izham)

Ahli kumpulan:
  1. Ummi Salmah bt Adnan
  2. Najwa Hayatee bt Abdullah
  3. Nurul Huda bt Mahmud Taridi

Persoalan : Nyatakan 3 sebab mengapa orang menentang perubahan dan bincangkan cara penyelesaiannya.

Perubahan terhadap sesuatu perkara biasanya akan mengalami satu situasi dimana akan wujud satu penentangan atau penolakan daripada sesetengah individu atau masyarakat. Antara sebab mengapa wujudnya penentangan terhadap perubahan ialah:
  • Tidak bersedia untuk menerima sebarang perubahan
  • Selesa dengan cara lama yang diamalkan
  • Masih menunggu hasil dari cara yang lama
  • Tidak mahu kelihatan bodoh apabila tidak dapat beradaptasi dengan perubahan tersebut
  • Sangat kuat berpegang kepada adat dan budaya yang menyekat mentaliti mereka daripada melakukan sebarang perubahan
  • Tidak berkeyakinan dengan hasil yang diperolehi daripada perubahan yang dihasilkan
  • Menganggap perubahan sebagai satu proses yang memerlukan masa yang sangat lama dan membuang masa
  • Kurangnya pendedahan dan pengetahuan terhadap apa yang bakal dilakukan(perubahan), menyebabkan mereka lebih cenderung untuk berfikiran negatif terhadap perubahan yang dilakukan.
Cara penyelesaian terhadap permasalahan diatas
  • Pendedahan secara menyeluruh dan terperinci tentang sebarang perubahan yang ingin dilakukan
  • Memperbanyakkan program motivasi untuk meningkatkan keyakinan diri sebagai pendorong kepada pemikiran positif.
  • Meyakinkan bahawa perubahan yang dilakukan tidak akan menghapuskan adat yang dipegang dan diamalkan
  • Pemantauan dan penilaian yang berterusan untuk memastikan perubahan tersebut dilaksanakan dengan konsisten dan berterusan

Sunday, May 10, 2009

Nota Kuliah Dr.Mohd Izham (4/5/09)

Tajuk : Pengurusan Perubahan Dalam Pendidikan

Konsep Perubahan Dalam Pendidikan:

Pendidikan adalah satu bidang yang dinamik , maka dengan itu dalam bidang pendidikan perubahan sentiasa berlaku selaras dengan perubahan ekonomi dan modenisasi yang berlaku terhadap negara. Perubahan yang berlaku kadang-kala mewujudkan ketidakpastian.Dalam pendidikan ketidakpastian ini mestilah dielakkan kerana akan menyebabkan keruntuhan masa depan generasi muda yang ada.

Jenis-jenis Perubahan


Menurut Desseler (1994), terdapat empat jenis perubahan iaitu:
  • Perubahan ke arah peningkatan
  • Perubahan strategik organisasi
  • Perubahan reaktif
  • Perubahan akibat daripada jangkaan
Huraian terhadap setiap jenis perubahan:
  • Perubahan ke arah peningkatan
Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu dalam organisasi seperti:
  1. Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi
  2. Memperkenalkan teknologi baru
  3. Mengadakan program pembangunan staf untuk meningkatkan komitmen dan kemahiran staf
  • Perubahan strategik organisasi
Perubahan ini melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
  1. Mendefinasi semula peranan organisasi
  2. Perubahan nilai teras organisasi
  3. Pembentukan semula misi
  4. Perubahan struktur dan strategi organisasi
  • Perubahan reaktif
Perubahan ini berlaku akibat adanya tindakbalas langsung daripada pelanggan dan pihak yang berkepentingan,ia melibatkan:
  1. Perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukan
  2. Kepekaan pelanggan dan stakeholder terhadap isu-isu persekitaran dan yang berkaitan yang memerlukan perubahan pada organisasi
  • Perubahan akibat daripada jangkaan
Perubahan ini dilakukan akibat wujudnya kesedaran di kalangan pengurusan begitu pentingnya perubahan dilakukan dalam organisasinya untuk mencapai kemajuan selaras dengan peredaran masa terkini.Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah untuk:
  1. Mengadakan persiapan untuk menghadapi pesaing
  2. Persiapan terhadap kemungkinan yang bakal berlaku
  3. Penciptaan baru teknologi yang memerlukan perubahan dalam organisasi
  4. Perubahan dalam trend tenaga kerja
Perubahan adalah multidimensi

Sebarang keputusan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan seperti:

  • Tujuan perubahan dilakukan
  • Unit-unit perubahan (merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang)
  • Sifat perubahan
  • Magnitud perubahan (Merujuk kepada sejauh mana perubahan yang dirancangakan diimplimentasikan)
  • Teori Kiosk ( Teori ketidaktentuan/ huru-hara)
  • Skop perubahan (Skop terhadap sejauh mana penambahbaikan/inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian)
  • Jangkamasa perubahan



Action Research Book Description

Tittle : What Works? A Practical Guide For Teacher Research
Author : Elizabeth Chiseri-Strater & Bonnie S.Sunstein
Year of Publication : 2006
Publisher : Heineman
Pages :
216 pp


Friday, May 8, 2009

Refleksi Subjek Kaedah Mengajar (Aktiviti II)

Soalan:

Bentuk kumpulan dalam bidang yang sama ( 1 kumpulan ada 3 orang, lantik ketua,pencatat,pembentang).Selepas ikuti kursus kaedah mengajar..
a) Refleksi ke atas masalah / penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu
tajuk dan cadangkan 1 strategi / kaedah pengajaran untuk atasi masalah tersebut...

Kumpulan..

1) Ketua : Nurul Huda Bt Mahmud Taridi
2) Pencatat: Najwa Hayatee Bt Abdullah
3) Pembentang: Ummi Salmah Bt Adnan

Masalah/ penambahbaikan dalam kaedah mengajar:-

Tajuk :

Pembahagian Sel

Masalah :

Susah nak sampaikan pengajaran sehingga pelajar dapat faham kerana tajuk
adalah berbentuk abstrak.

Pembaikan :

Guna pelbagai BBM untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran seperti menggunakan video, model, gambar, animasi.

Strategi :

1) Melakukan aktiviti yang berkaitan tajuk (contoh: lakonan pelajar)
2) Meperuntukan masa yang lebih untuk menyelesaikan topik berkenaan.
3) Melakukan pembentangan pelajar, quiz atau test untuk menguji tahap
kefahaman pelajar.