Dalam perkataan mudah, kajian tindakan ialah satu penyelidikan yang dilakukan oleh seorang guru terhadap amalan kerjanya di bilik darjah atau di sekolah untuk mempertingkatkan lagi kualiti dan keberkesanan kerja yang dilakukannya agar dapat melahirkan para pelajar yang cemerlang dari setiap aspek..
Satu pendedahan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia mengubah amalan. Pendekatan ini memerlukan guru melaksanakan inkuiri penemuan secara individu serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif
(McNiff :1988)
Konsep kajian tindakan ini sebenarnya berasal daripada seorang ahli psikologi sosial iatu Kurt Lewin bermula pada tahun 1946. Pendekatan kajian tindakan ini telah digunakan oleh beliau selepas Perang Dunia Kedua dala usahanya untuk menyelesaikan pelbagai masalah yang wujud dalam komuniti pada masa itu dan beliau telah mengutamakan dua idea utama berkenaan Kajian Tindakan iaitu:-
- Keputusan kumpulan
- Komitmen kepada peningkatan kerja
0 comments:
Post a Comment