Tajuk : Pengurusan Perubahan Dalam Pendidikan
Konsep Perubahan Dalam Pendidikan:
Pendidikan adalah satu bidang yang dinamik , maka dengan itu dalam bidang pendidikan perubahan sentiasa berlaku selaras dengan perubahan ekonomi dan modenisasi yang berlaku terhadap negara. Perubahan yang berlaku kadang-kala mewujudkan ketidakpastian.Dalam pendidikan ketidakpastian ini mestilah dielakkan kerana akan menyebabkan keruntuhan masa depan generasi muda yang ada.
Jenis-jenis Perubahan
Menurut Desseler (1994), terdapat empat jenis perubahan iaitu:
- Perubahan ke arah peningkatan
- Perubahan strategik organisasi
- Perubahan reaktif
- Perubahan akibat daripada jangkaan
- Perubahan ke arah peningkatan
- Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi
- Memperkenalkan teknologi baru
- Mengadakan program pembangunan staf untuk meningkatkan komitmen dan kemahiran staf
- Perubahan strategik organisasi
- Mendefinasi semula peranan organisasi
- Perubahan nilai teras organisasi
- Pembentukan semula misi
- Perubahan struktur dan strategi organisasi
- Perubahan reaktif
- Perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukan
- Kepekaan pelanggan dan stakeholder terhadap isu-isu persekitaran dan yang berkaitan yang memerlukan perubahan pada organisasi
- Perubahan akibat daripada jangkaan
- Mengadakan persiapan untuk menghadapi pesaing
- Persiapan terhadap kemungkinan yang bakal berlaku
- Penciptaan baru teknologi yang memerlukan perubahan dalam organisasi
- Perubahan dalam trend tenaga kerja
Sebarang keputusan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan seperti:
- Tujuan perubahan dilakukan
- Unit-unit perubahan (merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang)
- Sifat perubahan
- Magnitud perubahan (Merujuk kepada sejauh mana perubahan yang dirancangakan diimplimentasikan)
- Teori Kiosk ( Teori ketidaktentuan/ huru-hara)
- Skop perubahan (Skop terhadap sejauh mana penambahbaikan/inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian)
- Jangkamasa perubahan
0 comments:
Post a Comment