Terdapat pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk pengumpulan data..Namun kepelbagaian teknik tidak mampu menjanjikan kualiti dapatan kajian yang dibuat..
KENAPA KITA PERLU CAPAI KUALITI????
- Tanggungjawab kepada pelajar
- keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
- keperluan untuk melakukan tindakan yakni perubahan kepada perkara yang bermanfaat
- Sama dengan keperluan kriteria yang terdapat dalam penyelidikan lain
- Dua rukun sains dalam senarai penyelidik terhadap kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan
- kedua-dua konsep diatas adalah kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan (Action Research)
Kesahan merujuk kepada kebenaran data dengan mengetahui samaada data sebenarnya mengukur/ mencerminkan fenomena khusus
KEBOLEHPERCAYAAN??
- Kebolehpercayaan adalah berkaitan dengan ketepatan data
- Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data yang diambil dari sampel yg terlalu kecil
- Sehubungan itu untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu sentiasa bertanya
- adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat kepada realiti?
- bolehkah sy fikir sebarang sebab untuk syak/meragui ketepatan data?
- TAHAP 1: Mengenalpasti masalah
- TAHAP 2: Perancangan tindakan
- TAHAP 3:Mengumpul data
- TAHAP 4:Menganalisis data
- TAHAP 5:Perancangan untuk tindakan seterusnya
- Apakah jenis data yang perlu dikumpul untuk menjawab persolan kajian????
- Bagaimanakah untuk memastikan terdapat pelbagai perspektif terhadap kajian
- Pemerhatian (Video tape)
- Nota guru dan komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar dan kerja pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian
- Tinjauan soal selidik
- Temuduga (Audio tape)
1 comments:
salAm
sayA amIK NoTA Ni ye
tQ ckGu!
:D
Post a Comment